Résumé
Cet article examine l’influence du type de contenu audiovisuel (AV) sur la structuration et la valorisation de la consommation AV digitale par les consommateurs. Après avoir exploré cette influence à la lumière de la théorie des usages et des gratifications et du concept de media engagement, les résultats d’une expérimentation sont rapportés. Ils montrent que le type de contenu AV consommé impacte le type d’environnements AV visités ainsi que la valorisation des composantes d’une séquence de consommation AV digitale par les consommateurs. La portée de ces résultats pour le secteur AV est discutée aux plans marketing et managérial.
Abstract
The centrality of content genre in digital audiovisual consumption: between gratification, media engagement and marketing perspectives
This article examines the influence of the audiovisual content genre on the structuring and the valuing of digital AV consumption by consumers. After exploring this influence through the lens of uses and gratifications theory and the concept of media engagement, the results of a lab experiment are reported. Results show that the audiovisual content genre impacts the type of AV environments visited as well as the valuing of the various components of a digital AV consumption sequence by consumers. The scope of these findings for the AV industry is discussed from both marketing and managerial perspectives.