Résumé
Lors d’une étude sur l’expérience du travail durant la crise sanitaire, le concept d’épreuve s’est imposé. Il permet de penser la diversité des expériences et parcours, en soulignant les aspects de défi à surmonter, de mise à l’épreuve, d’expérience éprouvante et existentielle. L’importance de l’épreuve dans l’expérience et le travail a été conceptualisée notamment par Martuccelli, Boltanski et Pezé ; plus récemment Rosanvallon a mis en valeur le rôle des émotions et des attentes que suscitent les épreuves. Les crises rendent plus visibles et plus aigües certaines épreuves, et mettent en évidence une dimension grandissante du management : celle de contribuer à faire face à des épreuves qui le mettent à l’épreuve et le contraignent à se transformer.
Abstract
Trials and crisis situations: Three perspectives on the modern working experience
During a study on experiences of work during the COVID-19 crisis, the concept of “épreuve” (trial; ordeal) came to the fore. This notion allows us to reflect on the variety of experiences and pathways, emphasizing certain aspects: facing challenges, being put to the test, trials and tribulations, and existential experiences. The importance of trials in life and in the workplace has already been conceptualized by Martuccelli, Boltanski, and Pezé; more recently, Rosanvallon has emphasized the role of the emotions and expectations generated by these trials. Crises make certain trials more visible and acute, and highlight a growing dimension of management: that of helping employees face obstacles that also test management and oblige it to change.