Résumé
L’émergence des intelligences artificielles génératives (IAG) pose des défis éthiques majeurs dans les universités africaines. Cet article explore le double discours des enseignants d’Universités au Cameroun et au Bénin à travers une étude qualitative. Nos résultats révèlent trois points essentiels : l’usage de stratégies telles que la justification, le déni et l’évitement reflète une tension entre les normes et les pratiques ; la peur et les tensions institutionnelles alimentent ce discours en l’absence de formation et face à la crainte d’une dépendance technologique ; enfin un manque de régulation claire qui renforce l’ambiguïté des positions.
Mots-clés : IAG ; Enseignement supérieur ; Double discours ; Dissonance éthique ; Afrique.
Abstract
Understanding african University teachers’ Double standards regarding generative AI use: An ethical dissonance approach
The rise of Generative Artificial Intelligence (GAI) presents profound ethical challenges within African universities/higher educational institutions. This article examines the dual discourse adopted by university lecturers in Cameroon and Benin through a qualitative inquiry. The findings reveal three major insights : the deployment of strategies of justification, denial, and avoidance that underscore a persistent tension between institutional norms and actual practices ; the prevalence of fear and institutional strain, exacerbated by insufficient training and apprehensions regarding technological dependency; and the lack of clear regulatory frameworks, which further entrenches ambiguity in stakeholders’ positions.
Keywords: GAI; Higher Education; Dual Discourse; Ethical Dissonance; Africa.