Résumé
Cette recherche porte sur la transformation des pratiques pédagogiques, avec pour objectif de comprendre comment la continuité pédagogique – pendant la pandémie de Covid-19 – a pu influencer cette transformation, au-delà d’une réponse immédiate à la crise. Elle s’appuie sur une littérature sur la transformation pédagogique et son accompagnement au prisme du modèle des préoccupations, et sur une enquête dans un établissement public d’enseignement supérieur. Les résultats mettent en évidence le rôle d’accélération de la crise, lorsque des modalités d’accompagnement dédiées sont mises en œuvre.
Abstract
Supporting change in a public higher education establishment: Between immediate response to the crisis and accelerating pedagogical transformations
The aim of this research study is to examine the transformation of pedagogical practices, with a view to understanding how the educational disruption linked to the COVID-19 pandemic may have influenced this transformation, beyond an immediate response. It draws on a rich body of literature on pedagogical transformation and its associated support through the lens of the “concerns model” (Bareil 2004), as well as on a survey conducted in a public higher education institution. The results highlight the accelerating role of the health crisis when dedicated support methods are implemented.