Apprentissage intergénérationnel et communautés de pratique dans un contexte de digitalisation des activités de travail : le cas d’une entreprise publique en mutation

GARCIA Jean-François OIRY Ewan

15,00 

Résumé

Cet article analyse la capacité des communautés de pratique à favoriser l’apprentissage intergénérationnel. À partir du cas de SNCF Réseau, cet article montre que, dans un contexte de déploiement des outils digitaux, des communautés de pratique intergénérationnelles permettent de développer un apprentissage multidirectionnel et différencié selon le profil du salarié qui modifie les manières de travailler des employés.

Abstract

Intergenerational learning and communities of practice in a context of digitalization of work activities: The case of a changing public company

This article analyzes the way in which communities of practice can foster intergenerational learning. Based on a case study of the French railway company SNCF Réseau, this article shows that, in the context of widespread digital tool deployment, intergenerational communities of practice allow for the development of multidirectional and differentiated learning according to the employee’s profile, thereby changing the employees’ working approaches.