The antecedents of franchisee performance: an explanation based on control mechanisms

KARMENI Kerim BELDI Adel

15,00 

Résumé

Les recherches récentes montrent que malgré l’importance du concept de performance dans le domaine de la franchise, la performance des franchisés n’a pas reçu assez d’attention. Afin de développer cette piste de recherche, nous nous focalisons dans la présente étude sur le rôle des mécanismes de contrôle dans la performance des franchisés. Pour tester nos hypothèses, nous avons conduit une enquête moyennant l’administration d’un questionnaire à 103 franchisés établis en France. Nos résultats montrent un rôle positif des mécanismes de contrôle social et comportemental dans la performance des franchisés. Cependant, nous n’avons pas pu observer un effet interactif des mécanismes de contrôle social et comportemental sur la performance des franchisés.

Abstract

Recent research has shown that, despite the importance of organisational performance topics in franchising, franchisee performance determinants have not received enough attention. In this paper, we focussed on the role of control mechanisms on franchisee performance. We empirically tested our hypotheses based on a survey sample of 103 franchisees established in France. Our empirical findings confirmed the positive impact of behavioral control and social control on franchisee performance. We did not, however, observe any significant effect of interactive use of social and behavioral control on franchisee performance. In sum, our paper contributes by extending research on the relationships between franchisees and franchisors and explains how control mechanisms used by franchisors affect franchisee performance.